Fitness is populair!
In 2018 deed 53% van de Nederlanders van vier jaar en ouder minimaal één keer per week aan sport. Fitness is de sport die in Nederland het meest wordt uitgevoerd. Het wordt ook wel de kameleon van de Nederlandse sport genoemd omdat er voortdurend nieuw aanbod wordt ontwikkeld. Tussen 2007 en 2018 steeg het aantal fitnessbedrijven met 78%. Er zijn al veel verschillende trends voorbijgekomen binnen deze wereld, zoals HIIT-training, pilates en circuittraining. De vier nieuwste trends van dit moment zijn: abonnementen om op verschillende plekken te sporten, de boutiquegyms, online sporten en billen-trainingen voor vrouwen. Het verbeteren van de gezondheid en in conditie blijven zijn de grootste drijfveren voor Nederlanders om te sporten.
Trend 1: abonnementen om op verschillende plekken te sporten
Deze trend is vooral zichtbaar in de Randstad. Er bestaan steeds meer abonnementen waarmee men bij meerdere sportscholen terecht kan. Zo kun je de ene dag naar de fitness op de hoek van de straat, de volgende dag naar een yogaschool en een andere dag naar een gym gespecialiseerd in kickboksen.
Trend 2: de boutiquegyms
De boutiquegyms zijn in opmars. De populariteit komt doordat er vaak hogere kwaliteit wordt geleverd, kort intensief lesgegeven wordt en men kan betalen per sessie. In sommige gevallen is er ook sprake van vernieuwende technologie en speelt het saamhorigheidsgevoel bij een kleinere sportschool een grote rol.
Trend 3: online sporten
Steeds meer mensen doen online mee aan competities. Hardlopers gebruiken bijvoorbeeld Strava om hun voortgang bij te houden en met Zwift kan er virtueel langs het strand of in de bergen gefietst worden.
Trend 4: Vrouwen trainen hun billen
Vrouwen gebruiken over het algemeen vaker cardio-apparatuur. Tegenwoordig maken vrouwen tijdens het trainen steeds meer gebruik van zware gewichten en is krachttraining geen pure mannensport meer. Mooie, ronde en strakke billen is waar veel vrouwen hard voor werken.
Bron: Benfit.nl